Empátiával a csapatért
A sport világában gyakran halljuk, hogy egy sikeres edző mindig határozott a játékosaival. A határozottság fontos egy edzői attitűdben, de igazán erős szövetség a megértéssel és empátiával tud létrejönni. Ha egy edző a játékosai érzelmeit, nehézségeit, motivációit meg is érti, ez az empátia, és ha foglalkozik annak tudatos fejlesztésével, mélyítésével, az komoly versenyelőnyt jelenthet egy sportszakember számára.
Peter Sear kutatásai szerint azok a szakvezetők, akik empatikus megközelítést alkalmaznak, jobb motivációt, lojalitást és sikert érnek el csapataik körében. Az empatikus vezetők jobban ismerik meg játékosaik egyéni szükségleteit, így képesek máshogy támogatni vagy épp határok mentén kihívni őket (Sear, 2023)
A szupervízió során nem csupán reflexiót, hanem empátiás figyelmet is gyakorolunk – nemcsak magunkra, hanem másokra is. Ez különösen fontos, mert a kognitív empátia, vagyis „beleélő képesség” nem azonos önmagunkkal való azonosulással, hanem a másik nézőpontjának megértésével (Diller et al., 2021)
Hogyan segít a szupervízió az empátia mélyítésében?
- Önreflexió támogatása
A szupervízióban a reflektív kérdések segítenek felismerni:
- hogyan reagáltam?
- mit éreztem akkor?
- hogyan éltem meg bizonyos helyzeteket?
- Mások helyzetének megértése
Ha felismerem, mi zajlik bennem, könnyebb ráhangolódni másokra is – legyen szó kollégáról, játékosról vagy szülőről.
- Visszajelzés és reflexió
A csoportos vagy teamszupervízió lehetőséget ad arra, hogy más nézőpontból is visszajelzést kapjunk, így épül egy empatikusabb, együttműködőbb szakmai kultúra.
Gyakorlatban – mikor látod az eredményét?
- Ha a nehéz visszajelzés helyett képes vagy megérteni, hogy miért reagál úgy a játékos, ahogy reagál.
- Ha a csapattagok bátrabban nyílnak meg, mert érzik: megértés van mögötted.
- Ha tudod, mikor kell határozottan lépni, és mikor elég jelen lenni – a különbséget a belső empátia adja.
Dr. Daniel Goleman szerint az empátia képessége az érzelmi intelligencia része: azok az edzők, akik kontrollálni tudják magukban az érzelmeket és türelmesen figyelnek másokra, sokkal hatékonyabban alakítanak csapatdinamikát és építenek kapcsolódást (Goleman, 2004)
Empátiát tanítani nem egyszerű – de gyakorolni annál inkább lehet. A szupervízió során nemcsak saját reflexiódat mélyítheted el, hanem mások megértését és támogatását is tudatosan fejlesztheted. Ezáltal egy olyan vezetővé válhatsz, aki nemcsak eredményt hoz – hanem bizalmat, jó légkört és emberi jelenlétet is. Ez nem csupán követelmény – ez valódi szakmai erőforrás.
Hivatkozás:
Diller, A., Schermuly, C. C., & Graßmann, C. (2021). How to show empathy as a coach? The effects of coaches’ imagine-self versus imagine-other empathy on the client’s self-change and coaching outcome. Coaching: An International Journal of Theory, Research and Practice. https://doi.org/10.1080/17521882.2021.1998786
Goleman, D. (2004). Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ. Bantam Books.
(eredeti megjelenés: 1995) Sear, P. (2023, October 25). Research shows coaches who lead with empathy get more out of athletes – and here’s how. Taylor & Francis Newsroom.
https://newsroom.taylorandfrancisgroup.com/research-shows-coaches-who-lead-with-empathy-get-more-out-of-athletes-and-heres-how/