HomeKompetenciafejlesztésEredményes Sportolóvá Nevelési Program sportolók mentális fejlesztésének eleme

Eredményes Sportolóvá Nevelési Program sportolók mentális fejlesztésének eleme

Zsebi Zsuzsanna tapasztalatai és szakmai tudása révén létrehozta az Eredményes Sportolóvá Nevelési Programot, amely a sportolók mentális fejlődését célozza meg. A Program szűkebb elemeit a Magyar Kézilabda Szövetség Komplex Tehetségprogramjának mentális fejlesztéséhez dolgozta ki, melyet később az Illés Akadémia kiterjesztett a sportolók és a sportolók eredményességére ható felnőttek kompetenciarendszerére is.

Zsuzsanna sportolói tapasztalata és a sportszervezetekkel való hosszú távú együttműködése lehetővé tette számára, hogy olyan módszereket és technikákat dolgozzon ki, amelyek segítik a fiatal sportolókat abban, hogy mentálisan felkészültebbek legyenek a versenyhelyzetekre. A program célja, hogy a résztvevők ne csak fizikailag, hanem mentálisan is fejlődjenek, ezáltal javítva a sportteljesítményüket és a sport iránti elköteleződésüket.

A mentálhigiénés és kompetenciafejlesztő szakemberként Zsuzsanna tudása és tapasztalata hozzájárul a fiatal sportolók holisztikus fejlődéséhez, segítve őket abban, hogy ne csak eredményes sportolókká, hanem kiegyensúlyozott, magabiztos emberekké váljanak. A program elemei, mint például a stresszkezelés, a célkitűzés és a motivációs technikák, már bizonyították hatékonyságukat a kézilabda és labdarúgás utánpótlásban, és várhatóan más sportágakban is hasznosak lesznek.

Az Eredményes Sportolóvá Nevelő Fejlesztő Program során minden célcsoportban a résztvevők fejlesztési céljai azonosak, melyek a következők:

  • teljeskörű képet kapjanak a sportolói életmódról és profi sportolóvá érjenek,
  • a sportszakmai képzéssel együtt személyiségük érésének ütemében olyan kompetenciájuk fejlődjön, mely a magas teljesítményű állapotok megfelelő időben történő aktiválása mellett testi, lelki és mentális egyensúlyban tartja őket,
  • olyan szokások, gondolkodásmód kialakítása, amely nem igényel nagy energiabefektetést, de támogatja az egyént és a csapatot az eredményes működésben,
  • a válogatott sikeres szerepléséhez folyamatos utánpótlásképzés valósuljon meg,
  • biztosítson információt a sportoló egyéni képességeiről és adjon alapot az egyéni fejlesztési terv kialakításához és végrehajtásához,
  • duális karriert biztosítson a sportolók részére.
Sportolók fejlesztési programja
MegnevezésTervezett tartalom
Felvételi interjúStrukturált interjú, melynek célja, hogy anamnézist vegyen fel a sportoló testi-lelki-mentális előzményeiről, képet adjon az  aktuális érzelmi állapotáról és információkat gyűjtsön a hatékony integrálásáról.
Nyári felkészülés alatt intenzív mentális felkészítő tréningekCélokra való fókuszálás jelentősége, programozási technikák megismertetése (vizualizáció, mindmap, strukturált gondolkodás, horgonyzás, elképzelőtábla, mantrák, relaxáció, solution focus). Szokás hatalma, jó és rossz szokások jelentősége. Jó szokások és az énhatékonyság. Profizmus fogalma (sportjogi, sportolói), saját fogalom kialakítása, milyen elemekből áll össze a profizmus. Hogyan jelenik meg a profizmus a viselkedésben, az életmódban, az eredményben? Hogyan határozza meg a célkitűzést az, hogy mit gondol a profizmusról, profi identitás kialakítása?Célkitűzések fontossága, eredményes célkitűzés ismérvei (SMART célok, gyakorisága, területei, típusai, stb. / mérhető, konkrét, reális). A saját cél, szülők célja, edző célja, kortárs csoport céljainak és csapat célok szétválasztása. Ezzel kapcsolatos önreflexió kialakítása, érzelmi hatások tudatosítása. A vágyak, a reális és az irreális célok közti különbség tisztázása. Az elérhetetlen célkitűzésekből adódó következmények tisztázása (frusztrációk, sikertelenség érzése). Sikerkritériumok, képességek / kompetenciák mentén történő fejlődés és eredmény elérése. Saját és csapat sikerkritériumlista összeállítása. Tudatos tervezés, rövid-, közép- és hosszútávú célok elérésének tervezése, ellenőrzés, státuszvizsgálat, újra tervezés, tanulságok levonása, aratás. A visszajelzés, a visszajelző rendszerek és annak szerepe a célok elérésében és a fejlődésben. A vereség, a kudarc és a nyerés, mint visszajelző rendszerek. A nyerésről-nyerésre való haladás stratégiái, feladatai és nehézségei. A belső motiváltság és a célkitűzés összefüggései. A célkitűzés és a magabiztosság összefüggései. A  célkitűzés és az énkép összefüggései. A célkitűzés és az önértékelés összefüggései. A célkitűzés és a bizalom összefüggései. Célokra való fókuszálást támogató szuggeszciós technikák megismertetése (vizualizáció, mindmap, strukturált gondolkodás, horgonyzás, elképzelőtábla, mantrák, relaxáció, solution focus). A táborok modellez(het)ik a válogatott mérkőzésekre való felkészüléseket, összetartásokat.
Évközi csoportfoglalkozásokCsapatcélok meghatározása (start, stop, continue – szerződéskötés), újraértékelése. Önbizalomkérdőív kitöltése, feldolgozása. Egyéni célkitűzések rögzítése, újraértékelése. Új szokás bevezetése, rendszeres újraértékelése. Csapatban aktuálisan felmerülő problémák, konfliktusok feldolgozása (konfliktuskezelési és kommunikációs technikák megismertetése pl. EMK, TA). Célokra való fókuszálást támogató szuggesziós technikák megismertetése (vizualizáció, mindmap, strukturált gondolkodás, horgonyzás, elképzelőtábla, mantrák, relaxáció, solution focus). Energetizáltságot támogató relaxációs és légző gyakorlatok végzése. Alacsony és kiváló teljesítményű állapot mindmap-jének feltérképezése és az alacsony teljesítményű állapot áttérképezése.
Egyéni felmérésekGPOP személyiségprofil, önbizalomkérdőív, egyéb egyéni tesztek (pl. MTQ = mentális állóképesség).
Csoportos felmérésekViselkedésalapú csoportos felmérés (Development Center szociometria, stb.)
MegfigyelésekEdzésen, mérkőzésen viselkedés megfigyelés. Videóelemzés (viselkedés, testbeszéd, verbális kommunikáció, ezekhez kapcsolódó mentális programok).
Egyéni fejlesztő beszélgetésekEgyéni fejlesztő beszélgetések mentáltréner, mentálhigiénikus, coach, sportpszichológus, pszichológus, szupervizor képzettségű szakember által a kompetencia határokat betartva.

A megvalósítás során arra törekszünk, hogy

  • a korosztálynak és a célcsoportnak megfelelő tartalommal és formában kerüljön átadásra az információ,
  • az eredményességet támogató szokások, gyakorlatok alakuljanak ki,
  • a résztvevők témaköröket egyre mélyebb és szélesebb körben dolgozzák fel, a tanultakat készség szinten tudják alkalmazni,
  • a szakemberek hitelesek és magasan kvalifikáltak legyenek, valamint viselkedésükkel mintát képezzenek.

Ismeretbővítő oktatások

A Fejlesztő Program során célunk a tudatosság fejlesztése, a hatékony információátadás, az egységes elvek szerint történő gondolkodás és életvezetés kialakítása.

Az ismeretbővítő oktatás keretében olyan társadalmi, gazdasági, infokommunikációs, élettani ismereteket szeretnénk átadni, melyeket a sportoló aktív pályafutása és későbbi civil élete során egyaránt hasznosíthat. A témakörök úgy kerültek meghatározásra, hogy a sportoló tisztában legyen az élsportolói életforma jellegzetességeivel, kereteivel és felkészüljön a profi sportolói karrierre oly módon, hogy felnőtt korára készség szinten tudja alkalmazni a megszerzett ismereteket.

Az információhalmazt úgy állítottuk össze, hogy jóval túlmutasson azon, mint amit a gyerekek otthon, az iskolában vagy sportfoglalkozások keretében megkaphatnak és a lehető legjobban lefedje a labdarúgók speciális igényeit. Az ismeretátadáson túlmenően, olyan értékek közvetítésére vállalkozunk, mint a sport és a sportág iránti alázat, mások eredményeinek elismerése és tisztelete, a sportszerű életforma és magatartás követése, és – nem utolsó sorban –a nemzet iránti elkötelezettség, a hazafiság.

Az ismeretbővítő oktatás foglalkozásai sok tekintetben hasonlítanak az iskolai tanórákhoz, ugyanakkor számos eltérés is van a kettő között. Az információk személyes előadásokon és elektronikus felületeken keresztül szöveges, illetve audiovizuális tartalmak formájában jutnak el az érintettekhez. Itt is van tanterv, órakeret és gyakran „házi feladat” is. Lényeges különbség azonban, hogy a foglalkozásokon egyidejűleg részvevők között egy-két év korkülönbség is lehet, továbbá nincs tankönyv, illetve a hagyományos értelemben vett számonkérés és értékelés sem.

Fontos, hogy a gyerekek ne nyűgnek vegyék az előadásokat, hanem örömmel és kíváncsian várják azokat. Várakozásaik beteljesülésének szükséges feltétele a megfelelő oktatói kompetencia, ezért az oktatók felkérésénél a témához kapcsolódó – jellemzően felsőfokú – szakirányú végzettséget, illetve az ismeretátadás iránti igényt, képességet és gyakorlati tapasztalatot vesszük figyelembe.

Az ismeretbővítő oktatások a sportolók iskolai foglalkozásaiba is beépíthetők.

Az ismeretbővítő oktatások az alábbi témakörökben zajlanak igény szerint:

Kommunikáció és média

  • Kommunikáció
  • Hagyományos média
  • Új média
  • Médiaszereplés

Pénzügy és gazdálkodás

  • A pénzzel kapcsolatos fogalmak
  • Pénzforgalom, pénzügyi tervezés
  • Megtakarítás, befektetés, finanszírozás

Sportolók igazolása, szerződése

  • Igazolás, átigazolás, költségek, nyilvántartás
  • Sportjogi státuszok, szerződések

Sportolói életforma

  • Életmód, táplálkozás
  • Antidopping

Sportolói magatartás

  • Élsportoló a különböző közösségi szinteken, etikett és protokoll
  • Címeres mez (nemzettudat, hazaszeretet), fair play

Sportágtörténet

  • A nemzetközi és hazai kézilabda/labdarúgás mérföldkövei
  • A nemzetközi kézilabda/labdarúgás kiemelkedő csapatai, egyéniségei
  • A magyar kézilabda/labdarúgás klasszisai

Pályaorientáció: „sportos” szakmák, személyes élmények, életutak

  • Edző, kapusedző, erőnléti edző, terapeuta
  • Sportvezető, sportközgazdász, sportújságíró, sportorvos

Vegye fel velünk a kapcsolatot és beszélgessünk az aktuális kihívásokról és a lehetséges megoldásokról. Dolgozzunk együtt közösen a magyar sport eredményességéért és a sportolók és sportszakemberek jólétéért!

    Kérdése van? Írjon nekünk!

    Kollégáink a lehető leghamarabb felveszik Önnel a kapcsolatot!


    callcenter-img

    Címke:

    Megosztás:

    Ajánljuk

    Kapcsolódó bejegyzések

    A sportolók fejlesztésének új megközelítése: az Eredményes Sportolóvá Nevelési Program A sportolók fejlődése és a...
    Mit jelent a mi világunkban a kompetenciafejlesztés? Miért használjuk azt a szót, hogy viselekdés alapú...
    Zsebi Zsuzsanna tapasztalatai és szakmai tudása révén létrehozta az Eredményes Sportolóvá Nevelési Programot, amely a...